BLOG
Black Tie Consulting

Wtorek, 18 Grudzień 2018, 18:27

„Coach” jeszcze do niedawna kojarzył się jedynie 
z „nauczycielem” lub „trenerem”- osobą, która zarządza, wydaje polecenia i narzuca rozwiązania problemów. Przez wiele lat termin ten wiązał się nierozerwalnie ze sportem. I to właśnie tam rozpoczęła się jego historia. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku Tim Gallwey wprowadził nowatorską metodę prowadzenia zespołu. Zamiast pokazywać swoim zawodnikom 
w jaki sposób odbijać piłkę, pokazał im 
w jaki sposób się uczyć[1]. Od tego czasu powstały liczne techniki, prace, opracowania mające zastosowanie zarówno 
w sporcie, biznesie jak i w życiu prywatnym.


Coaching w ostatnich latach staje się coraz bardziej popularny także w naszym kraju. Jego popularność wiąże się jednak z potrzebą weryfikacji skuteczności jego metod. Tu też rodzi się pytanie, jak zmierzyć kompetencje miękkie? Niniejsza praca jest próbą odpowiedzi na to pytanie w oparciu 
o przedstawienie i analizę badań, które w ostatnich latach pojawiły się na rynku.

Mimo, że mówimy tu o kompetencjach miękkich, istnieje kilka popularnych i miarodajnych metod pomiaru skuteczności narzędzi coachingowych w finansach, sprzedaży i marketingu. Jedną 
z nich jest porównanie efektów uzyskanych przez osobę niecoachowaną i coachowaną w tym samym środowisku
i sytuacji. Kolejną jest analiza linii trendu, w której mierzy się wzrost efektywności po procesie w stosunku do tych, które można by oiągnąć bez coachingu. Stosuje się też metodę 360 stopni lub ROI[2].

Według badań prowadzonych na ogromną, międzynarodową skalę pod koniec 2008r. na zlecenie ICF (International Coach Federation) przez PricewaterhouseCoopers[3], klienci wskazali poprawę we wszystkich obszarach, nad którymi pracowali. Najważniejsze 
z nich to: pewność siebie (80%), związki (73%), kompetencje komunikacyjne i interpersonalne (ponad 70%).[4] Co ważne, 
aż 96% klientów wskazał, że chętnie skorzystałoby z coachingu ponownie.[5]

A jak coaching plasuje się pod kątem zwrotu z inwestycji? Skoro mam powierzyć swojego pracownika w ręce osoby z zewnątrz, która spotyka się z nim za zamkniętymi drzwiami, a ja inwestuje w to swoje pieniądze, chciałbym wiedzieć, że są to dobrze ulokowane środki. I w tym wypadku okazuje się, że ten rodzaj rozwoju pracownika przynosi efekty. 
Aż 89% firm, po analizie wyników deklaruje zwrot z inwestycji, prawie 20% z nich osiągnęło natomiast 50-krotny zwrot ulokowanych środków. Przeciętnie inwestycja zwracała się na poziomie 7-krotnym[6].

Ciekawie wygląda także kalkulacja zwrotu z inwestycji (ROI). Bazuje ona na danych matematycznych, które tworzone są przez określenie stopnia trafności ocen coachingu. Następnie 
ROI jest mnożony przez wskaźnik izolacji czynników. W praktyce wygląda on tak:

ROI (%)  =  (Ostrożny ROI- Koszty Programu) x 100
Koszty Programu[7]

Te badania również pokazały, że 96% uczestników określiło, że jest „bardzo zadowolona” lub „niezwykle zadowolona” z procesu coachingu, co w efekcie przekładało się na realne zyski 4-6 krotne inwestycji[8].

Ważnym, ogólnodostępnym badaniem jest także feedback 360 stopni, który jest swego rodzaju tworzeniem porteru konkretnej osoby na podstawie informacji od jej otoczenia: przełożonych, podwładnych i znajomych. To badanie było prowadzone przez Elizabeth C. Thach[9] [10] 
i zakładało przeprowadzenie 360 stopni, następnie 24 miesięczny proces coachingowy. Mierzalność badania miały zagwarantować: wskaźnik uczestnictwa (w efekcie większy niż przewidziano 
w budżecie), efektywność przywództwa (wzrost średnio o 57%) 
i wpływ coachigu. Co ważne, aż 95% kierowników) określiło swój plan rozwoju jako całkowicie zakończony[11].

Powyżej przytoczone badania jednoznacznie wskazują, że coaching jest nie tylko mierzalny, ale także przynosi wymierne efekty. Na ten wniosek składa się niewątpliwie miejsce przeprowadzonych badań. Jeśli weźmiemy poprawkę na fakt, że miały one miejsce za oceanem, to 
z pewnością zrodzi się w naszych głowach pytanie o ich skuteczność na runku polskim. Rozwinięcie tej kwestii nie jest proste, ponieważ choć od wielu lat w naszym kraju obserwujemy wzrost zainteresowania tego typu rozwojem, to jednak należy mieć na względzie, iż zawód coacha nie jest jeszcze regulowany prawnie. Co prawda są dwie instytucje, których tytuł jest powszechnie uznawany (ICF, ICC), jednak nie zmienia to faktu, że na lokalnym rynku mamy wiele „samozwańczych” coachów, którzy pod hasłami „poprawy jakości życia” i „lepszego jutra” sprzedają swoje usługi, które nie mają w gruncie rzeczy nic wspólnego z ideą coachingu. Do tego rynek psuje nadmierne użycie tego słowa, które stało się modne w oczach pracodawcy. Doprowadza to do paradoksów. Często firma chcąc zatrudnić menagera, którego rolą jest zarządzanie zespołem, a więc głównie wydawanie poleceń i ich egzekwowanie, nazywa to stanowisko właśnie tytułem „coacha”. Przez powyższe powody postanowiłem więc opierać się jedynie na badaniach rynku anglojęzycznego.

Mimo licznych wątpliwości związanych ze skutecznością coachingu na polskim rynku, można jednoznacznie stwierdzić, iż jest on mierzalny i przynosi rewelacyjne efekty.

Przy tej okazji nadmienię także, że wśród bogatej oferty BTC znajduje się także propozycja sesji coachingowych :).

 

Zapraszam do kontaktu.

Jacek Szałkowski

 

 

 

Bibliografia:

1.       Carol Wilson, Coaching Biznesowy, Warszawa 2010

2.       http://inspired.pl/efekty-coachingu-przeglad-badan/

3.       https://ingabielinska.com/coaching-dla-firm/badania-skutecznosci-coachingu/

 

[1] Carol Wilson, Coaching Biznesowy, Warszawa 2010, s. 30
[2] http://inspired.pl/efekty-coachingu-przeglad-badan/ (data: 13.05.2016r.)
[3] W badaniu udział wzięło 2165 osób z 64 krajów
[4] https://ingabielinska.com/coaching-dla-firm/badania-skutecznosci-coachingu/ ( data: 13.05.2016r.)
[5] Ibidem.
[6] badanie PricewaterhouseCoopers wykonane na zlecenie International Coach Federation, ICF Global Coaching Client Study Executive Summary, 2009
[7] http://inspired.pl/efekty-coachingu-przeglad-badan/
[8] Ibiedm.
[9] Ibidem.
[10] W badaniu wzięło udział 281 menadżerów wysokiego szczebla, dobór następował pod kątem dobrowolnego zgłoszenia się do badania, min 6 miesięcy doświadczenia i wysokiego szczebla.
[11] http://inspired.pl/efekty-coachingu-przeglad-badan/


Brak komentarzy.
(*) Pola obowiązkowe

Znajdziesz mnie tutaj

Copyright (c)2018, All Rights Reserved.
Liczba odwiedzin: 1872
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem